سفر به ترکیه

يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

سفرنامه ترکیه-2

به بازار بزرگ استانبول هم رفتم. این بازار هم که به دستور محمد دوم «فاتح» ساخته شده(Kapalicarsi) یکی از بزرگترین بازارهای سقف دار جهان است با 4400 مغازه، 17 هانس (کاروانهایی جداگانه برای نوع خاصی از محصولات) ، 64 خیابان، 4 چشمه ، 2 مسجد و 22 دروازه .
سفرنامه ترکیه-3

زمانی که آتاتورک حکومت عثمانی را منحل میکند پایتخت را به آنکارا منتقل کرده و خط عربی را به انگلیسی تغییر میدهد.بعد ها به خاطر این تغییر حروف نام اسلامبول به استامبول تغییر میکند. مصطفی Kemel، AKA(آتاتورک) شخصیت محبوب این کشور، پس از سقوط امپراتوری عثمانی، در سال 1923 به عنوان رهبر دولت ترکیه انتخاب شده و آورنده شیوه زندگی مدرن غربی به ترکیه بوده است. او قوانین جدیدی را برگرفته از قانون اساسی آلمان، ایتالیا و سوئیس به تصویب رسانده و دستور لغو دادگاه های اسلامی و مدارس مذهبی را می دهد. برخی معتقدند تاثیرگذارترین حرکتش همان تغییر حروف فارسی و عربی به حروف لاتین به منظور پیشرفت همزمان مردم کشورش با جهان بوده است. مجسمه و عکس او در سراسر ترکیه با عنوان یک مرد قابل توجه در تکامل کشورش به چشم می خورد.

لذت دیدن صنایع دستی و کارهای زیبای سفالی استانبول که مرا یاد ظرافت سرامیک کاری و سفال های میبد و لاله جین می انداخت وصف ناشدنی است...

سفرنامه ترکیه-5

تخته بازی تفریح اکثر مردان ترک است، حتی در محل کارشان...
سفرنامه ترکیه-6
اینجا "استقلال" از معروف ترین و قدیمی ترین خیابان های استانبول است. زندگی اینجا جور دیگری جاری است. هر کس به کار خودش مشغول است اما نبض زندگی در آن تند تند می زند. یکی از جذابیت های این خیابان در کنار برندهای معروفی که آنجا فروشگاه دارند، نوازندگان موسیقی و خوانندگان هستند. خیلی از آنها فقیر نیستند و برای تبلیغ آلبوم هایشان و بعضی دانشجوهای موسیقی هستند که برای تمرین و خطا و گاهی کسب درآمد، می نوازند...

سفرنامه ترکیه-7

سوار بر تراموای قدیمی شهر شدیم تا به اسکله رسیدیم. به قصد دیدن جزیره ی "بیوک آدا" یکی از جزیره های استانبول که در آن تنها وسیله تردد کالسکه و دوچرخه است!
سفرنامه ترکیه-8

اینجا هم گروههای جوان نوازنده و خواننده دیدیم...

سفرنامه ترکیه-9

و تیم دوچرخه سوارها
سفرنامه ترکیه-10

بعد از استانبول به دیدن یکی از سه شهر صخره ای زیبای جهان رفتیم یعنی کاپادوکیا. نقطه ی تلاقی طبيعت و تاريخ. بعد از یک مترو سواری در استانبول به ترمینال رسیدیم و سوار بر اتوبوسهای "گورمه" به کاپادوکیای سنگی زیبا رسیدیم. خانه هاي لانه كبوتري سنتي حجاري شده در كاپادوكيا در قرن 19 از سنگ ساخته شده است. سنگ ها از نوع آتشفشاني اند كه پس از خروج آن از دهانه بعلت نرم بودن به آساني قابل كار مي باشد و پس از برخورد با هوا سخت شده و مقاوم مي شود .
حوادث طبيعي دودكش هاي جن را بوجود آورده و در طول تاريخ نيز انسانها ، در داخل اين دودكش هاي جن، خانه و كليسا ساخته اند.

سفرنامه ترکیه-11

سوار بر این چارچرخ های مقاوم با یک عده توریست ژاپنی دوست شدیم و دور تا دور کاپادوکیا را چرخیدیم...
سفرنامه ترکیه-12
این درخت معروف به "درخت آرزو" بود. که همه به نشانه ی نیاز چیزی به آن گره زده بودند...

سفرنامه ترکیه-13
از این منظره های قشنگ هم در کوچه های شهر دیدیم!

سفرنامه ترکیه-14
دوباره نوبت به اتوبوس سواری رسید. به عشق رسیدن به ... "قونیه".
به احتمال زیاد اكثر افرادی كه به قونیه سفر می كنند قصد دیدار آرامگاه مولانای بزرگ و خاندان او را دارند كه امروز «درگاه» خوانده می‌شود و موزه ای که درون آن قرار دارد. طبق روایت این مكان ابتدا گلخانه‌ ای بوده كه سلطان علاء الدین كیقباد اول آن را به سلطان العلما پدر مولانا اهدا كرده و پس از وفات ایشان در سال 628 هجری جنازه ایشان در آن مكان به خاك سپرده شده است. مولانا جلال الدین هم پس از رحلت در 672 هجری در كنار پدر دفن شده است.
می گویند از آن درگاهی که جای مزار مولاناست به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است که الان نمایشگاهی است از آثار مربوط به زمان مولانا، سازهای موسیقی، نمونه‌های خط و قالی و ...
سفرنامه ترکیه-15

سفرنامه ترکیه-16

سفرنامه ترکیه-17

مراسم سماع از دیگر جاذبه‌های این شهر است. اما نکته ی غم انگیز و متأسف کننده اش زمانی است که حضرت مولانا را "ترك" معرفی می كنند! این در حالی است كه مولانا در بلخ متولد شده و تمام اشعار او به زبان پارسی است و حتی در خود تركیه، آثار او جزء ادبیات پارسی جای گرفته است اما به راحتی می گویند چون زبان تصوف پارسی بوده، اشعار مولانا به این زبان است!
تركیه با توسعه صنعت گردشگری مولانا را آنگونه كه می‌خواهند معرفی می‌كند و نه آنگونه كه بوده است!

سفرنامه ترکیه-18

به هر صورت مراسم معنوی رقص سماع را دیدیم، نمادی که عشق معنوی انسان و برگشت بنده به حق و رسیدن انسان به ملكوت را متبلور می‌كند. رقاص سماع در سر کلاهی (به نشانه سنگ قبر) و بر تن عبایی (به نشانه كفن) دارد كه با در آوردن خرقه، حقیقت واقعی (باطن) جلوه می‌كند. موقع رقصیدن، با دستانی باز، دست راست به مانند اینكه دعا می‌كند برای به دست آوردن كرم الهی باز می‌شود و چشمان با نگاه كردن به دست چپ كه رو به پایین است، لطفی كه از حق گرفته است را با مردم تقسیم می‌كند.
سفرنامه ترکیه-19
به اعتقاد مردم قونیه رقاص رقص سماع از راست به چپ چرخیده و با 72 دور چرخش به 72 ملت دنیا تمام آفریده‌ها سلام کرده و با عشق و عطوفت آغوش باز می‌كند. مردم قونیه می‌گویند: براساس اعتقادات ما، انسان برای دوست داشتن و مورد مهر قرار گرفتن آفریده شده است؛ حضرت مولوی گفت كه تمام عشق‌ها پلی است به عشق الهی.
سفرنامه ترکیه-20

اینجا هم معروف به آشپزخانه ی مولاناست...

سفرنامه ترکیه-21

سفرنامه ترکیه-22

بعد از خداحافظی با مولانای بزرگ دوباره ماشین سوار شدیم به مقصد آنتالیا.
بعد از حدود ۵ ساعت به شهر جدید رسیدیم. آنتالیا، مرکز استان آنتالیا در واقع یک بندر است که از 1980 تبدیل به محل استراحت توریستهای خارج از ترکیه شده. این شهر دو قسمت مهم دارد، در شرق (لارا) و منطقه غرب (کونی آلتی).
مراکز خرید در انتالیا در سه قسمت متمرکز شده اند، در مرکز شهر در خیابانهای گولوک، آتاتورک ، ایشیک لار به علاوه ی میگروس و دپو که در جاده فرودگاه قرار دارد.
سفرنامه ترکیه-23

حمام آفتاب در ساحل زیبای آنتالیا...

سفرنامه ترکیه-24
به کالیچی رفتیم و از انتالیا ی دوره سلجوقی بازدید کردیم. اینجا برج قدیمی شهر است که امروز تبدیل به مسجد شده...

بدون شرح...!
سفرنامه ترکیه-26

شهرهای مهم آنتالیا عبارتند از آنالیا، سیده، کمر.
به جرات می توانم بگویم یکی از زیباترین منطقه های طبیعی آلانیا برج تاریخی "سلجوق قلعه"است که چشم اندازی فوق العاده دارد...
سفرنامه ترکیه-27

سفرنامه ترکیه-28

سفرنامه ترکیه-29

و در آخر سری هم به سیده زدیم

رم باستان چه کرده در این شهر...

سفرنامه ترکیه-30

و پایان سفر ماند و ما و دیدنی های بدون شرح...
سفرنامه ترکیه-32

سفرنامه ترکیه-33

(این مطلب رو 25 فروردین 91 توی وبلاگ قدیمم نوشته بودم، به دلیل مشکل عدم نمایش عکس ها مجدد آوردم.
عذر تقصیر از اینکه تا 3 فروردین 1394 بعضی سفرها تکراری است!)